14-10-2012

Kruis van vrede. Abigail J. Hartman

Kruis van vrede. Abigail J. Hartman.
Tijdens een schitterende zomer van 1415 moet Fiona met pijn in haar hart afscheid nemen van Giovanni, haar broer. Ze vindt het verschrikkelijk dat hij moet gaan vechten aan de andere kant van de zee. Kon hij maar thuisblijven bij haar.
Giovanni probeert haar te troosten: 'Lieve zus, je zou je niet zo leeg voelen als je dit zou hebben wat ik heb.' Hij raakte het kruis op zijn borst aan. ' Jij lacht me erom uit maar eens over na als ik weg ben Fiona.'
In de tijd dat haar broer weg is, sterft Fiona's zieke vader. Ze wacht daarna tevergeefs op hem. Op de morgen van Allerheiligen krijgt ze het ontstellende berecht dat Giovanni omgekomen is in de oorlog, hij is gestikt in de modder  tijdens de strijd in Frankrijk.
Wanneer ze later zijn lichaam voor de laatste keer ziet, ontdekt ze dat het erfstuk van de familie, het kruis, niet langer om zijn hals hangt. Ze draait zich met een ruk om naar Mary. 'Waar is het? Zijn kruis, het kruis dat hij droeg. Waar is het gebleven?'
Later, tijdens een nachtmerrie, ziet ze haar broer vechten met een Frans soldaat die hem het sieraad afrukt. Ze beseft dat als de droom klopt, ze naar Frankrijk zal moeten gaan om het erfstuk op te eisen. Boos en vastberaden verlaat ze het landgoed en gaat op pad. Kruis van vrede is een meeslepend verhaal over Fiona's zoektocht naar vrede.

Wat vind ik ervan?
Van deze historische roman met een prachtige cover, heb ik echt genoten. En dat om meer dan één reden. Fiona is een boeiende persoonlijkheid. Haar aanvankelijke naïviteit maakt me aan het glimlachen en al lezend zag ik haar karakter groeien. Haar obsessieve zoektocht naar het familiesieraad kreeg mij in de greep en het lukte me niet me ervan los te maken. Het verhaal is goed opgebouwd, hoewel er sprake is van toevalligheden is het plot verrassend. Ik genoot van de coole woordkeuze van Abigail J. Hartman en het feit dat alle personages een eigen stem en karakter hebben vind ik erg goed gedaan. Een bijzondere prestatie. Ik ben er na het lezen van dit boek van overtuigd dat de auteur de betekenis van Jezus' offer aan het kruis kent en ik had het mooi gevonden als ze de deur naar Gods hart wat wijder opengezet had. Over Gods brandende liefde naar verloren mensen op zoek naar hem wordt magertjes geschreven.

Aanbevolen!
Kruis van vrede is het waard gelezen te worden. Laat  je meenemen door Abigail J. Hartman de ruige Middeleeuwen in.

Abigail J. Hartman is 16 jaar en schrijft historische fictie vanuit haar huis in South Carolina.
Omdat ze thuisonderwijs ontving, heeft ze zich kunnen toeleggen op de onderwerpen
die haar het meest interesseren: geschiedenis en literatuur.
Kruis van vrede is haar debuutroman


ISBN109033631067
ISBN139789033631061

3 opmerkingen:

  1. Boek ziet er prachtig uit! Je schrijven maakt me alweer neiuwsgierig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo,
    Merkwaardig om reeds op deze jonge leeftijd zulke werken af te leveren. Blijkbaar geboren met de pen in de hand. Inderdaad sommigen hebben de gave om dingen te verwoorden, waarvan anderen slechts kunnen dromen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat vond ik ook Joris. ze heeft ook een site:
      http://scribblesandinkstains.blogspot.nl/ Misschien wel leuk om nog te noemen.

      Verwijderen